ANALYSE: Vliegtuig leed[vermaak]

Juni 2010, B2B Marketing

De vulkanische aswolk heeft zowel grote gevolgen gehad en spannende mogelijkheden gecreëerd voor merken aan de verschillende uiteinden van het B2B-spectrum, zoals Claire Weken heeft ontdekt

Toen de vulkaan Eyjafjallajoekull in april uitbarstte, konden weinigen nog vermoeden dat dit een reischaos tot gevolg zou hebben die net zo complex was als de naam van de vulkaan zelf. Nu, weken nadat de eerste aspluim het Noord Europese luchtruim indreef, worden er nog steeds vluchten gecancelled en staan de kranten vol met nieuws over de aanzienlijke verliezen die de luchtvaartmaatschappijen als gevolg van de crisis lijden.

Hoewel de verhalen over teleurgestelde vakantiegangers, gestrande beroemdheden en geruïneerde bruiloften op het hoogtepunt van de situatie een welhaast onuitputtelijke voedingsbron voor de kranten vormden, heeft de aswolk ook veel ernstigere – maar minder gerapporteerde – gevolgen gehad voor de zakelijke reiziger. Afgelaste conferenties, geannuleerde vergaderingen en niet te vergeten de reiskosten die voor velen niet werden vergoed. Dit alles heeft bijgedragen aan een tot nu toe geraamde kostenpost van ruim 2,15 miljard pond voor het Europese bedrijfsleven.

Voor sommige merken die de zakelijke markt bedienen zijn de repercussies van de crisis enorm, voor andere blijkt het juist een kans om te kunnen floreren.Terwijl de zakelijke luchtvaartmaatschappijen, die al te lijden hadden door de recessie, de massieve stijging van de brandstofkosten en stakingen, uiteraard niet zaten te wachten op een verdere vertroebeling van hun merkimago door een gigantische rookwolk, zijn andere B2B-merken bijna letterlijk aangeraakt door de hand van God, zoals web conferencing en virtuele evenementenbedrijven, die een enorme klantengroei rapporteren als gevolg van de gebeurtenis..

(...)

Een zilveren randje

On the flipside of all of this, there is a whole other sector of B2B organisations that profited well from the presence of the ash cloud. Since the volcanic crisis, virtual events company On24 has seen a 30 per cent increase in European attendance at virtual events. Virtual working and meeting companies have also reported big increases in usage. In a press release dated 20 April, Citrix Online reported a “significant increase” in the adoption of online collaboration technologies by business users – with Andrew Millard, director of marketing and e-commerce, estimating that use of its services initially “doubled” because of the ash cloud situation. When the story was picked up by Bloomberg and the Irish Times amongst others, this only served to increase interest in the brand even more.

Citrix Online weet wel vaker positieve publiciteit te genereren bij soortgelijke (zij het minder dramatische) situaties. Toen de sneeuw begin dit jaar de wereld in zijn greep hield, deed Citrix Online samen met YouGov razendsnel een onderzoek onder top managers, alleen maar om aan te tonen dat zij niet echt goed voorbereid waren op een dergelijke situatie. De resultaten werden opgeklopt in een persbericht en vormden het ‘haakje’ voor de uiteindelijke boodschap “wij zijn er om u te helpen’”. Ook tijdens de Londense metro stakingen van afgelopen zomer werd er snel een persbericht uitgegeven met als kop “5,2 miljoen verspilde uren door de staking”. .

"Dit zijn situaties waarin onze producten steeds relevanter worden, en hoewel we niet gezien willen worden als ambulancejagers, zijn het belangrijke momenten voor ons om aan bedrijven te communiceren dat er een alternatieve manier is”, zegt Millard.

Het verhaal van conference call bedrijf Powwownow is soortgelijk. Het rapporteerde een 30 procent toename van het aantal geregistreerde gebruikers in de vier dagen direct na de Eyjafjallajoekul uitbarsting (en een stijging van 60 procent tijdens de sneeuwweken). Toen de vulkaan voor de eerste keer uitbarstte stuurde Powwownow snel een e-mail bericht aan haar 40.000 geregistreerde gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. Ook werden de drie Twitter-feeds gebruikt om mensen te laten weten dat er een alternatief is voor face-to-face vergaderingen en werd de Google analytics strategie herzien om ervoor te zorgen dat het bedrijf bovenaan stond als er werd gezocht op de belangrijkste zoektermen.

Voor Andy Pearce, Powwownow's CEO, is deze activiteit slechts een onderdeel van de algemene strategie die als doel heef het bedrijf te positioneren als een alternatief voor het luchtvervoer. En het is de meest recente coup in de vete die al geruime tijd aan de gang is tussen Powwownow en British Airways en Flybe. Eerder dit jaar, toen de luchtvaartmaatschappijen een printcampagne lanceerden met de slogan ‘Met Conference calls win je geen business', reageerde Powwownow prompt met een totaal eigen versie van de advertentie.

We vonden dat [de luchtvaartmaatschappijen] sociaal onverantwoordelijk waren en dat is waarom we tegen ze ten strijde trokken. En we zijn van plan om daar nog een schepje bovenop te doen", zegt Pearce en voegt eraan toe dat met het oog op de komende British Airways stakingen de campagnes al zijn ontworpen.

Een daad van God

"Natuurlijk, mensen zullen niet stoppen met vliegen als gevolg van wat er is gebeurd", zegt Pearce, "maar ik geloof wel dat ze er twee keer over na gaan denken, want niemand vind het fijn om te stranden vanwege een staking of een soortgelijke situatie."

Pearce gaat verder en geeft een aantal PR-adviezen aan de luchtvaartmaatschappijen, "Ik denk dat ze een zeer harde noot hebben moeten kraken en dat ze in een uiterst moeilijke positie zijn geplaatst. Ik denk echter ook dat ze meer druk hadden kunnen uitoefenen op de regering als ze werkelijk geloofden dat het veilig was om te vliegen, en dat had [op zijn beurt] weer kunnen zorgen voor een positievere PR.

"Ik weet dat we te maken hebben met een daad van God - maar niemand lijkt een handleiding te hebben geschreven over hoe om te gaan met een daad van God waardoor vliegtuigen niet meer kunnen vliegen.”

Met de bijna zekerheid dat de uitbarstingen van Eyjafjallajoekull voorlopig door zullen gaan en de vrees dat dit een nog grotere uitbarsting van de nabijgelegen Mount Katla veroorzaakt, lijkt Pearce hiermee een krater te hebben geïdentificeerd in het landschap van de crisis communicatie.