Hoe groot is jouw CO2-voetafdruk? Powwownow loopt voorop in duurzaam ondernemen!

Mei 2010, Green TMCnet

Powwownow levert een gratis conference call service die in essentie milieuvriendelijk is, aangezien het mensen aanmoedigt om op afstand te communiceren, in plaats van CO2 uit te stoten tijdens het reizen.

Powwownow’s groene bedrijfsvoering komt ook in de dagelijkse praktijk tot uiting. Zoals elk bedrijf genereert Powwownow een flinke hoeveelheid karton- en papierafval. Dit wordt echter niet weggegooid, maar gerecycled. Hetzelfde geldt voor drinkbekers, voednigsverpakkingen, glazen flessen, drinkpakken en zelfs plastic flessen. Printeronderdelen, zoals lege toner cartridges en drums, zijn zeer schadelijk voor het milieu. Powwownow gebruikt daarom alleen printers waarvan de producenten een recycleservice voor gebruikte onderdelen aanbiedt.

Afgeschreven hardware is een vreemd afvalprobleem. Ironisch genoeg leveren de servers die de uitstoot van CO2 helpen te verminderen door conference calls mogelijk te maken op hun beurt een gevaar op voor het milieu zodra ze vervangen worden door nieuw materiaal. Daarom geeft Powwownow deze hardware mee aan Secure IT Recycling,een van de weinige bedrijven die WEEE (Waste Electrical and Electronic Equipment) mag verzamelen en recyclen. Nadat alle data zorgvuldig verwijderd is van de servers, verkoopt SITR de werkende hardware door, waarna Powwownow een percentage van de opbrengst krijgt. Overbodige hardware wordt in componenten gerecycled.

"Reduce, reuse, recycle" is een belangrijk mantra voor Powwownow. Recycling is een ingewikkeld en arbeidsintensief proces, maar als iets opnieuw gebruikt kan worden, moet dat ook zeker gebeuren. Dat is het principe achter Freecycle.org in Groot-Brittannië en in zekere zin ook achter eBay. Waarom zou je een nieuw bureau kopen als er nog zo veel goede gebruikte bureaus zijn?  Met dat gegeven in het achterhoofd, kwam Powwownow op een ingenieuze oplossing voor de groeiende stapel overbodige desktop computers in het pand. In plaats van ze aan STIR mee te geven, geven we ze aan onze medewerkers in ruil voor een donatie aan de kankerbestrijding. Zo zamelen we geld in voor het goede doel en recyclen we computers tegelijk. Web conferencing provider Powwownow streeft ernaar om haar impact op het milieu steeds kleiner te maken en tegelijkertijd goede doelen te steunen. Zij zijn een goed voorbeeld van een bedrijf dat probeert een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk te realiseren. Daar zouden andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen.