IT bedrijf heeft groene “wauw” factor

November 2008, GreenWise Weekly Business News

De IT industrie moet nog veel doen om de eigen groene geloofwaardigheid te verbeteren, maar de vraag naar IT oplossingen waarmee de CO2 emissie van bedrijven verlaagd kan worden neemt enorm toe. Één Brits bedrijf doet goede zaken door deze trend.

Powwownow is opgericht in 2004 met één simpel aanbod voor zakelijke klanten: voordelige conference call faciliteiten zonder contract, reservering of bijkomende kosten. Maar waar voorheen de klanten vooral voor Powwownow kozen omdat het een gemakkelijk te gebruiken en kosteneffectieve IT dienst is, zijn er nu ook steeds meer klanten die hun CO2-voetafdruk willen verminderen.

“Wij zien dat klanten kosten willen besparen op zakelijke reizen, maar dat ze ook hun manier van werken willen aanpassen om hun CO2-voetafdruk te verminderen.”, aldus joint CEO Andrew Pearce.

Powwownow, dat actief is in 12 Europese landen en de Verenigde Staten, rekent bijvoorbeeld de Council for the Blind, Court Service, Friends of the Earth, Imperial College en Keystone Law tot zijn Britse klanten.

De omzet van het bedrijf, dat is gevestigd in Richmond in Surrey, steeg in het afgelopen jaar tot 5 miljoen en telt inmiddels 25 medewerkers. De diensten van het bedrijf zijn vooral aantrekkelijk voor kleine en middelgrote bedrijven, omdat er geen contracten nodig zijn en elke deelnemer zijn eigen gesprekskosten van 15 cent/min betaalt – net zoveel als het nationale beltarief.

Powwownow heeft net een nieuwe web conferencing dienst gelanceerd, Showtime, waarmee  presentaties en documenten via het Internet gedeeld kunnen worden met andere deelnemers. Zakelijke klanten kunnen zo nog eenvoudiger besparen op reiskosten, aldus Pearce. “Onze web conferencing dienst is zeer succesvol, want bedrijven kunnen nu zonder het kantoor te hoeven verlaten op een veilige manier presentaties en ander data uitwisselen tijdens een conference call.” Hij voegt hieraan toe dat het bezoek aan de website in de laatste drie maanden met 120% is gestegen en de verkoop met 15%.

Een tevreden klant is Keystone Law, een advocatenkantoor dat werkt met een netwerk van advocaten verspreid over het Verenigd Koninkrijk. Zij wilden een conference call dienst die de advocaten in staat stelt om zowel in Engeland als internationaal met teams en klanten samen te werken.
Wij gebruiken verschillende technologische diensten om ervoor te zorgen dat onze teams zich volledig kunnen richten op het geven van excellent juridisch advies – Powwownow is er daar een van. Het heeft zowel voor ons als voor onze klanten financiële voordelen en het bespaart bovendien reistijd en het is goed voor het milieu”, zegt James Knight, managing partner van Keystone Law.

Knight voegt hieraan toe: “Ik zie direct mogelijkheden om de Showtime dienst in te zetten, omdat het onze teams in staat stelt documenten te delen en te bekijken. Het zal vooral handig zijn bij de bespreking van complexe zaken met internationale cliënten.”

Zo’n 50.000 MKB-bedrijven kiezen al met regelmaat voor een conference call en recent onderzoek van Recycling Waste and Management toont aan dat driekwart van de MKB-bedrijven plannen maakt om hun CO2 uitstoot te verminderen. Powwownow verwacht dan ook dat hun klantenbestand in de toekomst zal groeien.

Maar, net als de rest van de IT industrie, heeft ook Powwownow nog een weg af te leggen om de eigen groene geloofwaardigheid te verbeteren. Het bedrijf heeft nog niet berekent hoeveel hun telefonische vergaderdienst klanten precies helpt bij de reductie van hun CO2 uitstoot en moet ook de eigen invloed op het milieu nog in kaart brengen.

Het bedrijf zegt echter de verantwoordelijkheid voor het milieu serieus te nemen. Naast een effectief recycling beleid op kantoor, gebruikt het ook hybride bedrijfsauto’s.

“Als klein bedrijf proberen we zo groen mogelijk te zijn en we zijn er op gebrand om onze eigen CO2 voetafdruk te meten”, zegt Pearce.